Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

2 mrt. 2023

Blogs

Hoe ga je om met de mentale gezondheid van je werknemers?

Hoe ga je om met de mentale gezondheid van je werknemers?

Een op de drie werknemers ondervindt de gevolgen van mentale problemen, waar werk en andere prestaties onder kunnen leiden. In algemene zin heerst er onder werkgevers een divers begrip van wat mentale gezondheid daadwerkelijk inhoudt. Maar hoe kun je als werkgever hiermee omgaan en een werkomgeving creëren waar mentale problemen worden voorkomen of bespreekbaar zijn? Graag delen wij onze tips in dit blog. 

In elke menselijke relatie is communiceren het fundament voor vertrouwen en transparantie. Door dagelijks met je werknemers te communiceren bouw je een relatie op waar werknemers zich veilig voelen om eerlijk te zijn. Mocht jij je werknemers niet vaak zien dan heb je altijd de mogelijk om hun te (video)bellen, e-mailen of whatsappen. Een simpele; ‘hoe gaat het met je?’ kan wonderen doen en hiermee maak je kenbaar dat je als werkgever openstaat voor communicatie. Mocht een werknemer daadwerkelijk een probleem aangeven, luister dan naar wat degene te zeggen heeft en maak er werk van als dit binnen de mogelijkheden ligt.

Het is wetenschappelijk bewezen dat regelmatig bewegen psychische klachten verminderd. Zorg er daarom voor dat je je werknemers aanspoort om naast hun (fysiek zware) werk ook nog te bewegen. Dit hoeft niet zwaar te zijn, zoals krachttraining of vechtsport, maar fietsen of wandelen is ook een goede manier van beweging. Je zou bijvoorbeeld een stappen-challenge kunnen doen, waarbij iedereen moet bijhouden hoeveel stappen diegene per dag maakt. Elk persoon die bijvoorbeeld voor één maand lang 10.000 stappen per dag zet krijgt een beloning. Zo motiveer je meer mensen om fysiek en mentaal sterker te worden wat ook weer een positief effect heeft op de productiviteit. Daarnaast zijn een gezond dieet en nachtrust met fysiek bewegen de drie belangrijkste pijlers om de mentale gezondheid te bevorderen.

Naast bewegingsdoelen kan je jouw personeel ook andere doelstellingen toe wijzen, door ze een taalcursus of gratis muziekles aan te bieden. Het luisteren van muziek heeft een positieve invloed op de hersenen en het maakt tot late leeftijd nog herinneringen los. Buiten dat zorgt het ook voor ontspanningen, vermindering van stress en het verlaagt de bloeddruk.

Vaak vergeten werkgevers deze simpele maar zeer effectieve tip. Waardering kan een groot verschil maken in hoe personeel naar hun werk kijkt. Gaan ze met plezier of met tegenzin naar hun werk? Een blijk van waardering hoeft niet elke dag, maar door dit regelmatig toe te passen zul je een groot verschil merken. Het is welbekend dat negatief nieuws over het algemeen langer blijft hangen, dus kijk uit op welke manier je dit brengt. Het kan je werknemers het idee geven dat ze geen goed werk leveren en niet gewaardeerd worden. Wat is erger dan je niet gewaardeerd voelen op een plek waar je merendeels van de dag spendeert? Natuurlijk is het belangrijk om werknemers op hun fouten te wijzen. Daar leren ze ook van, maar zorg hierin voor balans.

Er zijn inmiddels talloze platformen ontwikkeld om de mentale gezondheid van werknemers te peilen en ondersteunen. Daarbij kun je denken aan een telefonische hulplijn, een website of een bedrijfspsycholoog waar ze hun gedachtes en problemen bij kwijt kunnen. Vaak durven werknemers niet direct bij hun werkgever aan te kloppen met mentale problemen. Ze kunnen bang zijn om niet serieus genomen te worden of dat ze erop neergekeken worden. Neem het daarom serieus als iemand besluit bij jou te komen om zijn hart te luchten. Maak duidelijk dat er opties zijn om eraan te werken en onderneem samen actie. Houd bij hoeveel mensen uitreiken naar deze hulpmiddelen, onderzoek wat de oorzaken zijn en analyseer wat je als werkgever aan het probleem kunt doen. Wees bijvoorbeeld flexibeler met werkuren, biedt mentale gezondheidsdagen aan, stimuleer het opnemen van de vrije dagen en neem ziekte serieus. 

Autonomie speelt een cruciale rol in het werkgeluk van een werknemer. Vaak zijn de werknemers die veel zeggenschap hebben over hun werk productiever dan diegene zonder. Uit onderzoek blijkt een verband tussen meer autonomie en minder burn-out klachten. Deze behoefte verschilt natuurlijk per werknemer en zijn of haar taken, maar over het algemeen behoort autonomie onder de basisbehoefte van een werknemer. De voordelen van autonomie zijn; meer werkgeluk, minder verzuim, meer creativiteit, meer loyaliteit, minder stress en meer groei.

Hopelijk hebben we je doormiddel van deze tips op weg geholpen. Zo kun jij het verschil maken voor jouw werknemers! Lees hier meer over het belang van soft skills in een baan.

Gerelateerde artikelen